5 succesvolle merken die bestaan uit een acroniem

Een goed merk verzinnen, dat is vaak zo makkelijk nog niet! Het moet makkelijk te onthouden zijn, nog niet bestaan en niet beschrijvend zijn. En het moet natuurlijk ook bij jou en je product of dienst passen. Het lijkt misschien wel een onmogelijke opgave om een goed merk te bedenken. Heb je wel eens gedacht aan een acroniem als merk? Dat dit goed kan werken bewijzen deze 5 succesvolle merken die bestaan uit een acroniem! 

IKEA

Wie kent dit merk niet? Dit succesvolle Zweedse meubelbedrijf is opgericht in 1943 door de Zweed Ingvar Kamprad, die op dat moment 17 jaar oud (!) was. Zijn vader had hem wat geld cadeau gegeven omdat hij het op school goed deed en hij besloot met dat geld een eigen bedrijf te starten. De naam IKEA is een acroniem van zijn initialen (I.K.) en de eerste letters van de namen van de boerderij en het dorp waar hij opgroeide: Elmtaryd (E) en Agunnaryd (A).

ETOS

Wist jij dat de naam van de bekende drogist ETOS staat voor Eendracht, Toewijding, Overleg en Samenwerking? Deze drogist is in 1919 opgericht door Philips als een winkelketen onder de naam Philips Coöperatieve Verbruiksvereeniging en Broodbakkerij. In 1931 werd deze naam gewijzigd in “Etos” Coöperatieve Verbruiksvereeniging en Broodbakkerij. Een paar jaar later werd het bedrijf onafhankelijk van Philips.    

PAGE

Één van de bekendste merken toiletpapier is misschien het merk Page. Maar wist jij dat die naam staat voor Papierfabriek Gennep? Het bedrijf werd namelijk in 1936 opgericht en het stond toen in Gennep. Na de fusie met het Amerikaanse bedrijf Kimberly Clark in 1996 bestaat de fysieke fabriek in Gennep niet meer. Het merk blijft uiteraard bestaan en is nog steeds erg succesvol.

BRINTA

Brinta is een bekend merk van ontbijtproducten. De naam staat voor BReakfast INstant TArwe. Het eerste ontbijtproduct van Brinta werd in 1944 verkocht. In 1963 zorgde de zwaarste Elfstedentocht ooit voor goede promotie voor dit bedrijf. Reinier Paping, de winnaar van de tocht vertelde na zijn zege op televisie dat hij die ochtend met een bord Brinta had ontbeten. 

SPAR

Deze bekende supermarktketen is in 1932 opgericht en de oorspronkelijke naam was DE SPAR. Wat deze naam betekende? Het was een acroniem voor Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig. Omdat een Spar natuurlijk ook een boomsoort is, is er een logo bij bedacht met een spar erin verwerkt. Toen de supermartktketen internationaal ging, is de naam verkort tot SPAR. 

Beschrijvend?

De oplettende lezer vraagt zich misschien af of al deze namen niet beschrijvend zijn. Want een merk mag eigenlijk toch niet beschrijven wat het doet of is of waar het voor staat? Dat klopt helemaal. Alleen weet je niet direct uit deze acroniemen waar ze voor staan! Zou bijvoorbeeld “PAPIERFABRIEK GENNEP” worden ingediend als merk, dan zou dat natuurlijk hartstikke beschrijvend zijn. Een logo waaruit je duidelijk kunt afleiden dat de letters PA staan voor Papierfabriek en de letters GE voor Gennep, geef ik ook niet veel kans van slagen. Maar als alleen PAGE wordt ingediend, dan is dat gewoon een fantasiewoord. Iemand kan daar niet direct uit afleiden wat het betekent. Betekent de acroniem echter wel iets dat een kenmerk of iets zou kunnen beschrijven van het product of de dienst, dan zal het woord hoogstwaarschijnlijk beschrijvend zijn en dus afgewezen worden. In alle voorbeelden hierboven gaat het om fantasiewoorden die als woord op zichzelf niets betekenen of, (in het geval van SPAR) om een woord dat weinig met de producten te maken heeft waarvoor het merk wordt aangevraagd (levensmiddelen). 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *