Geeft je Insta-gebruikersnaam je dezelfde rechten als een merk?

In het Instagram tijdperk heeft bijna iedereen een Instagram account. Voor bedrijven biedt de populariteit van Instagram ook kansen. Vrijwel ieder zichzelf respecterend bedrijf heeft dan ook een account op dit platform. Maar geeft enkel het claimen van een gebruikersnaam op dit platform eigenlijk wel de rechten zoals een merk die geeft?  

Merkrechten

Het is makkelijk om te denken dat een Instagram-gebruikersnaam je rechten kan geven die vergelijkbaar zijn aan die van een merk. Dat denkt men immers ook vaak over het claimen van een domeinnaam. Zie over het verschil tussen een domeinnaam en een merk mijn eerdere blog. De wet is echter heel duidelijk over de rechten die voortvloeien uit een merk: die kun je eigenlijk alleen verkrijgen als je een merk hebt geregistreerd. Dat is in ieder geval zo in bij Benelux en EU-merken. Zonder registratie kun je dus geen aanspraak maken op de rechten die een merk geeft. Dus nee: enkel het claimen van je instagram-gebruikersnaam geeft je niet de rechten van een merk. Besluit je echter die gekozen instagram-naam te registreren als merk, dan is het een ander verhaal. 

Handelsnaam rechten

Naast de rechten die een merk geeft, heb je natuurlijk ook de rechten die een handelsnaam geeft. Een handelsnaam is de naam waaronder jij jouw onderneming drijft. En dat is de naam onder welke je naar buiten treedt met je bedrijf. Dat is bijvoorbeeld de naam die je op je facturen, visitekaartjes, offertes etc afgedrukt hebt. Een handelsnaam verkrijg je dus niet door het bij de KvK in te schrijven. Met andere woorden: een inschrijving bij de KvK geeft je niet de rechten voortvloeiend uit de Handelsnaamwet. Hoe verhoudt zich dit dan tot de Instagram-gebruikersnaam? Als de handelsnaam dezelfde is als de Instagram-naam, dan is die Instagram-naam ook je handelsnaam. Maar als dit een andere naam is, dan is de Instagram-naam niet de handelsnaam en geeft het dus ook niet die rechten. Voorbeeld: mijn Instagram-gebruikersnaam is ‘Lawbeille’. Stel dat ik een andere naam op mijn visitekaartjes, facturen e.d. zou gebruiken. Dan zou ‘Lawbeille’ niet mijn handelsnaam zijn en zou het mij dus niet de rechten van handelsnamen geven. 

Verschil handelsnaam/merk

Ik hoor je denken: “Ok, maar een merk registreren hoeft dus niet, want als ik mijn Instagram-naam als handelsnaam gebruik, dan ben ik gedekt”. Die denkwijze is begrijpelijk, maar helaas onterecht. Want ja, een handelsnaam geeft je wel wát rechten, maar die rechten zijn heel beperkt in vergelijking tot de rechten die een merk geeft. Allereerst maakt het bij een merk niet uit waar in een bepaald gebied je iemand wilt aanspreken. Een merk verkrijg je voor een bepaald gebied (bijvoorbeeld: de Benelux). Stel dat jij een Benelux merk hebt voor je naam die je gebruikt om taarten te verkopen. Als je vervolgens ontdekt dat een ander een naam gebruikt die erg op jouw merk lijkt en die ander verkoopt gebak, maar diegene zit helemaal in Brussel terwijl jij in Rotterdam zit, dan maakt dat niet uit in het merkenrecht. Bij een handelsnaam zou dit anders zijn, daar is het relevant hoe ver van elkaar de conflicterende bedrijven zitten. Verder is de beschermingsomvang die je krijgt uit de Handelsnaamwet veel beperkter dan die uit het merkenrecht. In principe mag een naam namelijk beschrijvend zijn in het handelsnaamrecht, terwijl in het merkenrecht een merk absoluut niet beschrijvend mag zijn. Daarom gaat de beschermingsomvang uit het merkenrecht veel verder dan die uit het handelsnaamrecht. 

Bescherm je Instagram-naam als merk

Uit mijn verhaal hierboven blijkt dus dat je er goed aan doet om je Instagram naam als merk vast te leggen. Want enkel het claimen ervan geeft je niet de rechten van een merk. En ook doe je er goed aan om niet te lang te wachten met het vastleggen van die naam. Want in het merkenrecht geldt namelijk: “wie het eerst komt, die het eerst maalt”. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *