Inhaken op de Oranje Leeuwinnen, hoe doe je dat?

Bijna heel Nederland zat gisteren naar de wedstrijd van de Oranje Leeuwinnen te kijken tegen Zweden. Nu de Leeuwinnen in de finale staan, is de Oranjekoorts flink gestegen. Als je slim bent, dan probeer je (op een juridisch toegestane manier) op deze Oranjekoorts in te haken met je merk. Deze bedrijven hieronder hebben dit bijvoorbeeld op een slimme en creatieve manier  gedaan! 

Calvé: Pindakaas potten met de namen van de Leeuwinnen

Bokker: Tafelvoetbalspel

KPN: Telefoonhoesje

ING: Campagne als hoofdsponsor

 

Tips bij inhaken

Natuurlijk zijn bovenstaande bedrijven stuk voor stuk groot en zijn ze waarschijnlijk een samenwerking met de KNVB aangegaan (ING is zelfs hoofdsponsor). Maar dat betekent natuurlijk niet dat het daarom geen goede voorbeelden zijn! Mag je altijd inhaken? Nee, helaas niet. Je moet namelijk o.a. rekening houden met de intellectueel eigendomsrechten van waar je op inhaakt. Zoals merkrechten, auteursrechten en portretrechten. Er kunnen namelijk merkrechten rusten op namen die je gebruikt in je inhaak product of reclame. Je zult dus in ieder geval moeten checken of er geen merkrechten zijn. En wil je bijvoorbeeld look-a-like producten van de speelsters maken? Dan moet je uitkijken voor portretrechten. Is dan niets toegestaan? Jawel, je mag wel een grap maken met je product, oftewel een knipoog (parodiëren).  Zolang je maar niet beledigend of neerbuigend bent naar waar je op inhaakt! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *