Je eigen naam als merk registreren: mag dat altijd?

Je eigen naam, die mag je toch zeker wel als merk registreren? Het zou toch wel erg ver gaan om dat te verbieden? Tsja.. helaas mag dat niet altijd.. Wanneer dat niet mag, leggen we hier uit!

Je mag niet profiteren van de bekendheid van iemand anders 

Je mag helaas niet altijd je eigen naam als merk registreren. Nou ja, meestal wel. Maar als jouw naam hetzelfde is als een ouder geregistreerd merk en je gaat hetzelfde doen of iets soortgelijks als dat andere merk.. dan is er een probleem. Je mag niet Philips als merk registreren als je gloeilampen of elektronische apparaten gaat verkopen. Ook als jouw achternaam Philips is. Want dan zou je namelijk profiteren van de bekendheid van het bekende elektronica concern. Je zult dan toch een andere naam moeten aanvragen als merk. 

Kenzo vs Kenzo Estate

Dat je niet zomaar een merkrecht op je eigen naam mag hebben, werd recentelijk weer bevestigd. Een persoon genaamd Kenzo Tsujimoto diende het merk KENZO ESTATE in. Het bekende merk Kenzo vond dit niet zo leuk en nam juridische stappen. Het Hof van Justitie oordeelde dat het enkele feit dat het woordelement “Kenzo” de voornaam is van de aanvrager van KENZO ESTATE, niet betekent dat er een geldige reden is voor gebruik van dit element. In de afweging van de betrokken belangen van beide partijen, mag namelijk geen afbreuk worden gedaan aan één van de belangrijkste functies van het merk, de herkomstfunctie. Deze belangrijke functie van het merk houdt in dat het merk de herkomst van de producten moet kunnen aangeven. 

Je eigen naam als merk mag dus niet altijd

Je kunt er dus niet zomaar vanuit gaan dat je recht hebt op een merk op je eigen naam. Uiteraard kun je je naam als merk aanvragen, maar als je naam gelijk is aan een naam waarop een (bekend) merk rust, is de kans groot dat die andere partij zal gaan piepen. Als dat gebeurt, zal er een belangenafweging worden gedaan. Er wordt dan gekeken of het publiek het nieuwe merk zal kunnen linken aan het oudere merk. Zeker als het gaat om grote, bekende merken, is de kans aanwezig dat het nieuwe merk “meelift” op de bekendheid van het oude merk. De kans is dan groot dat de oudere merkhouder hieraan schade zal ondervinden. En dan zal jouw nieuwe merk helaas niet geregistreerd kunnen worden.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *