Wat is de procedure bij een Benelux merkaanvraag?

Wat gebeurt er eigenlijk nadat je een Benelux merkaanvraag hebt gedaan? We leggen het hier allemaal uit! 

Formaliteiten

De officiële instantie van het gebied waar je bescherming wilt, is verantwoordelijk voor de toetsing van de merkaanvraag. Voor de Benelux is dit het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (hierna: het Bureau). De officiële instantie gaat als eerste kijken of de formaliteiten in orde zijn. Zitten de producten of diensten waarvoor het merk aangevraagd is, wel in de juiste klasse (categorie)? Als de houder van het merk een rechtspersoon is, is de rechtsvorm dan toegevoegd? Als het merk een logo is, is de afbeelding van het logo dan correct ingediend? De aanvraag wordt gepubliceerd als het qua formaliteiten in orde is. Vanaf dit moment kun je de lijst van producten en diensten niet meer uitgebreiden. Vanaf dit moment begint ook de termijn te lopen voor toetsmoment 2 (zie hieronder).

2 toetsmomenten

Het merk wordt vervolgens op 2 toetsmomenten inhoudelijk getoetst. Het eerste moment gaat over of het merk beschrijvend is. In jargon heet dit de toetsing op absolute gronden. Het tweede moment gaat over of er andere merken zijn die erop lijken en in hetzelfde straatje zitten zijn. Dit heet in jargon de toetsing op relatieve gronden. Een merk wordt alleen ingeschreven als beide toetsmomenten goed worden afgerond!

Absolute gronden

Het eerste toetsmoment gaat over of een merk beschrijvend is. In andere blogs hebben we hier veel aandacht aan besteed. Een merk mag niet beschrijvend zijn voor de producten en diensten waarvoor het is aangevraagd. Het merk APPLE is beschrijvend voor het product “fruit” , maar voor mobiele telefoons is het weer niet beschrijvend. Verwijzen mag wel, beschrijven niet. De lijn tussen beiden kan echter heel dun zijn. Iets wat een paar jaar geleden nog niet beschrijvend was, kan nu wel beschrijvend zijn, bijvoorbeeld omdat een woord nu veel bekender is dan een paar jaar geleden. Bij een beslissing dat het merk beschrijvend is, weigert het Bureau het merk. De aanvraagkosten ben je dan kwijt.  

Relatieve gronden

Toetsmoment 2 gaat over of er al merken bestaan die bezwaarlijk zijn. Het Bureau gaat zelf echter niet kijken of er merken zijn die bezwaarlijk zijn. In plaats daarvan krijgen houders van oudere merken de mogelijkheid om “oppositie” in te dienen (een soort bezwaar) tegen jouw merk. Dit kunnen ze doen tijdens de oppositietermijn en deze termijn duurt 2 maanden vanaf de datum dat de aanvraag is gepubliceerd. Als een houder van een ouder merk vindt dat jouw merk teveel lijkt op dat van hem en teveel in hetzelfde straatje zit, dan kan diegene oppositie indienen. In dat geval beslist het Bureau de uitkomst van dit geschil. In het ergste geval krijg je ongelijk en wordt je merk niet ingeschreven. Je moet dan ook soms de kosten van de andere partij vergoeden en je bent (uiteraard) ook de kosten voor je aanvraag kwijt. 

Is de procedure goed afgerond?

Is je merk voldoende onderscheidend (niet beschrijvend) en is er geen oppositie ingediend gedurende de 2 maanden oppositietermijn (of vindt er bij een ingediende oppositie een schikking plaats of krijg je gelijk)? Gefeliciteerd! Je merk wordt dan ingeschreven voor 10 jaar. Je kunt het dan steeds opnieuw verlengen voor steeds 10 jaar. 

Verkijk je niet op de procedure!

Je ziet het, er zijn nog best wat dingen waar je op moet letten tijdens de procedure. Het is belangrijk om een niet-beschrijvend merk in te dienen om te voorkomen dat jouw merk wordt geweigerd. Een professional heeft ervaring hiermee en kan het juiste adviseren. Daarnaast is het belangrijk om vóór het doen van de aanvraag, te checken of er al merken bestaan die teveel op jouw merk lijken. De check is helaas niet zo recht toe recht aan. Het gaat immers niet alleen om merken die exact zijn, het gaat ook om merken die teveel op elkaar lijken! Het is daarom verstandig om een check te laten doen door een professional. Maar, het inschakelen van een professional is niet alleen verstandig om de kans zo groot mogelijk te maken dat het merk wordt geregistreerd. Het is leuk als de aanvraag wordt geaccepteerd, maar nog leuker is dat je er ook wat aan hebt. Een professional kijkt heel strategisch naar de situatie, dient de aanvraag op maat in en zorgt ervoor dat de classificatie strategisch en met het oog op de toekomst in orde is. Zo heb je niet alleen nu wat aan je aanvraag, maar ook over 10 jaar. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *