Influencer marketing en de regels van de Reclamecode Social Media

In het Instagram-tijdperk is influencer marketing niet meer weg te denken. Maar ook bij dit soort opdrachten zijn er regels. In een recente zaak waarbij Enzo Knol en chipsfabrikant Hoeksche Hoeve betrokken waren, is nog eens duidelijk geworden hoe belangrijk het opvolgen van deze regels is.

De Reclamecode Social Media

Betaalde samenwerkingen tussen influencers en vloggers zijn reclame en dit moet duidelijk zijn voor de ontvanger van die boodschap. De regels die hierover gaan, staan in de Reclamecode Social Media. Volgens de Reclamecode Social Media moet uit reclameuitingen in vlogs en blogs duidelijk volgen dat het gaat om reclame. Dit kan bijvoorbeeld door de hashtags #spon #ad #mede mogelijk gemaakt door [naam van de opdrachtgever], etc toe te voegen, of bijvoorbeeld door in de video te zeggen dat het gaat om reclame. 

De vlog in kwestie

Enzo Knol is een bekende vlogger. In één van zijn vlogs bezoekt hij de fabriek van chips van het merk “Boerderijchips”, een product van fabrikant Hoeksche Hoeve. In de vlog wordt Knol begeleid door medewerkers van de fabriek, en is Knol te zien tussen een groot aantal verpakkingen Boerderijchips. Naar aanleiding van de betreffende vlog wordt er een klacht ingediend bij de Reclamecode. Uit de vlog zou namelijk niet duidelijk zijn dat het gaat om reclame.

Educatieve vlog?

Hoeksche Hoeve stelt dat de vlog enkel informatief is en dat het merk Boerderijchips pas laat in de vlog voorkomt. Knol stelt dat hij in de vlog juist reclame maakt voor zijn eigen merken “Knolpower” en “Knolpower chips”.

Volgens Hoeksche Hoeve is er tussen het bedrijf en Knol ook geen relatie van Adverteerder (opdrachtgever) en Verspreider (de influencer) omdat het bedrag dat Knol kreeg, slechts een onkostenvergoeding was en vergoeding voor gebruik van zijn IE-rechten. Ook zegt het bedrijf onervaren te zijn op het gebied van infuencers en social media en ervan uit te zijn gegaan dat Knol (gezien zijn ervaring) zich aan de regels zou houden.

De beslissing van de Reclamecode Commissie (RCC)

Volgens de RCC is er wel sprake van reclame: in de vlog wordt duidelijk dat Knol de fabriek van Boerderijchips bezoekt. Het maakt volgens de RCC niet uit of het betreffende merk continu te zien is of op bepaalde momenten. Ook maakt het niet uit of in de vlog ook reclame wordt gemaakt voor een ander merk. De relatie Adverteerder en Verspreider blijkt volgens de RCC voorts uit de afspraak dat Knol zou langskomen op de fabriek, dit moment zou vastleggen, de video uploaden samen met een link naar de website van Boerderijchips en daarvoor een geldbedrag zou ontvangen. 

Tenslotte zegt de RCC dat Hoeksche Hoeve als Adverteerder een eigen verantwoordelijkheid heeft, naast dat van de Verspreider. Deze verantwoordelijkheid komt er volgens de Reclamecode Social Media op neer dat de Adverteerder ervoor moet zorgen dat influencer bekend is met de regels, maar daarnaast ook dat de Adverteerder de influencer moet verplichten zich aan deze regels te houden. En daarnaast: als de influencer gebruik maakt van derden, moet de Adverteerder de influencer ook erop attenderen dat die derden zich ook aan de regels moeten houden, moet de Adverteerder zich actief inspannen om aan al zijn verplichtingen te voldoen en actief optreden tegen overtredingen van de regels. 

Beslissing: zowel Knol als Hoeksche Hoeve zijn in overtreding en krijgen een aanbeveling niet meer zulke uitingen te doen. 

Nieuwe Mediawet

De beslissing van de RCC in bovengenoemde zaak was een berisping voor Knol en Hoeksche Hoeve. Een berisping vanwege sluikreclame is natuurlijk niet fraai voor je reputatie als bedrijf of als influencer. Een zwaardere “straf” voor sluikreclame is er op dit moment echter nog niet. Daar komt dit jaar nog verandering in: de nieuwe Mediawet zal in het najaar in werking treden en hier zal ook het onderwerp “influencer marketing” geregeld worden. Sluikreclame op social media wordt dan verboden worden en het zal dan mogelijk zijn om een boete te krijgen.  

Maak je gebruik van influencers? Let dan op!

Deze uitspraak en de komst van de nieuwe Mediawet tonen weer hoe belangrijk het is om op te letten als je gebruik maakt van vloggers en influencers. Leuk, influencer marketing, maar zoals je ziet heb je ook hier te maken met regels die je moet opvolgen. Voor bedrijven die als Adverteerder een influencer inschakelen voor influencer marketing, geldt een duidelijke zorgplicht. Het bedrijf is zelf dus ook verantwoordelijk voor reclameuitingen van een influencer. Daarom is het belangrijk om de regels omtrent influencer marketing te kennen en ze op te volgen. En die regels opvolgen hoeft niet ingewikkeld te zijn. Het begint bij een overeenkomst waarin je de regels goed vastlegt. En daarna moet je checken hoe de vlogger daadwerkelijk de uiting de wereld in stuurt. Staan de juiste hashtags erbij? Wordt uit de video duidelijk dat het gaat om een betaalde samenwerking? Dit zijn de zaken waar je op moet letten om niet de fout in te gaan. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *