Je merk registreren in 5 stappen

Je merk registreren is belangrijk, dat is duidelijk. Zonder een merkregistratie ben je namelijk kwetsbaar voor misbruik door anderen. Je wilt dus wel echt je merk en daarmee je werk en investeringen beschermen met een merkregistratie. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Na het lezen van dit artikel kun je in 5 stappen zelf een Benelux merk registreren. 

Stap 1: Is je merk onderscheidend?

De eerste stap bij je merk registreren is altijd je afvragen of jouw merk wel onderscheidend is. Want, beschrijvende merken mogen niet geregistreerd worden. Je kunt niet “Fashion” voor het product kleding registreren. Of “accountancy kantoor Rotterdam” voor accountancy diensten. Dat zijn allemaal beschrijvende namen voor die producten/diensten. Het merk moet dus iets origineels hebben dat de producten/diensten niet beschrijft. Een goed merk is wervend maar ook onderscheidend. Lees hier mijn tips voor een goed merk. Dien je toch een beschrijvende naam in? Dan zal je aanvraag hoogstwaarschijnlijk afgewezen worden door het officiële Bureau en ben je je geld kwijt. Twijfel je of je naam beschrijvend is? Dat kan heel goed, want soms is de lijn tussen beschrijvend en onderscheidend heel dun. Neem bij twijfels altijd contact op met een merkenjurist en voorkom dat je je aanvraagkosten bij het officiële bureau na een afwijzing kwijt bent. 

Stap 2: Doe een onderzoek in het merkenregister

Vervolgens moet je erachter komen of het merk niet al eerder door iemand anders is aangevraagd. En hierbij gaat het niet alleen om een onderzoek naar het identieke merk, nee, ook merken die erop lijken moet je opzoeken. In zoveel mogelijke varianten. Eerdere registraties zoek je in het register van het gebied waar je je merk wilt indienen. Wil je een Benelux merk registreren? Dan moet je dus in het Benelux register zoeken. Heb je eerdere merken gevonden? Dan moet je kijken of die resultaten een probleem kunnen vormen. Zitten die anderen in jouw vaarwater? Het gaat er altijd om dat je een afweging maakt tussen hoe erg de merken op elkaar lijken en hoe erg de producten/diensten op elkaar lijken. Lees hier mijn tips bij het checken of je merk “vrij” is.  Twijfel je of een bepaald merk een probleem is? Ook dat is niet gek omdat deze check iets is dat specialisten doen gebaseerd op rechtspraak en ervaring. Neem bij twijfel dan ook altijd contact op met een merkenspecialist. Als je namelijk eerdere merken over het hoofd ziet of niet goed inschat, dan kun je een oppositie krijgen (een soort bezwaar) door die andere partij. 

Stap 3: Doe een onderzoek op gebruik

Voordat je doorgaat met je merk registreren moet je ook gaan kijken of je merk al wordt gebruikt. Het kan immers zijn dat de naam als handelsnaam wordt gebruikt en dat kan ook problematisch zijn. Dus moet je in het handelsregister zoeken, maar ook via Google en via social media. Heb je hits gevonden? Dan moet je nagaan waar die andere partijen zitten en of ze in jouw vaarwater zitten. Doe je dit niet (goed) dan riskeer je een geschil met iemand die een eerdere handelsnaam had.

Stap 4: Dien de aanvraag in

Heb je de eerste 3 stappen succesvol afgerond? Dan ben je aanbeland bij de op 1 na laatste stap bij je merk registreren: het indienen van de aanvraag. Het aanvraagformulier zal je vragen naar gegevens van de deposant (jij of je bedrijf dus), de gemachtigde (dat is iemand die de aanvraag voor jou doet, als je de aanvraag zelf indient heb je dus geen gemachtigde), maar ook de lijst van waren en diensten waarvoor je je merk wilt indienen. Hier moet je alle waren en diensten gaan opnemen waar je je merk voor gaat gebruiken. Let op, na publicatie van het merk kun je deze lijst niet uitbreiden. Voor de lijst kun je gebruik maken van de tool die het BBIE aanbiedt of je kunt je eigen, op maat gemaakte lijst aanbieden. Het goed opmaken van deze lijst is belangrijk omdat dat de beschermingsomvang van je merk bepaalt. Verder krijg je de vragen of je een spoedregistratie wilt indienen, of het een certificeringsmerk is (een soort keurmerk) en of je recht van voorrang wilt claimen (dat kan als je in de afgelopen 6 maanden al een aanvraag hebt gedaan voor hetzelfde merk in een ander gebied). Nadat je je aanvraag gecontroleerd hebt en betaald hebt, kun je de aanvraag indienen. 

Stap 5: Afwachten 

Nu je de aanvraag ingediend hebt, moet je wachten tot het Bureau de aanvraag behandelt. Het Bureau zal eerst kijken naar formaliteiten (zijn de gegevens compleet, klopt de classificatielijst?). Als er iets niet klopt, zullen ze jou een brief sturen met het verzoek gegevens te overleggen of te verduidelijken. Daarna zullen ze kijken of de naam onderscheidend is. Als de naam niet onderscheidend is, zal je merk hoogstwaarschijnlijk afgewezen worden en ben je je geld kwijt. Daarom is het van belang stap 1 goed uit te voeren. Als dat allemaal in orde is, wordt het merk gepubliceerd en begint de oppositietermijn van 2 maanden te lopen. Dit is de termijn waarbinnen derden eventueel oppositie (een soort bezwaar) kunnen indienen als zij vinden dat jouw merk teveel lijkt op dat van hen en teveel in hun vaarwater zit. Met name vanwege deze termijn is het van groot belang om stap 2 goed uit te voeren. Als de oppositietermijn voorbij is en er is geen oppositie ingediend, heb je het proces van je merk registreren succesvol doorlopen en wordt je merk dus ingeschreven. Hier kun je trouwens ook lezen wat je verder van de procedure kan verwachten.

Zelf indienen of laten indienen

Je ziet dat het grootste werk bij een merk registreren in stappen 1, 2 en 3 zit en in het opstellen van de lijst van waren en diensten (classificatie), en niet in het indienen van de aanvraag. Stappen 1, 2 en 3 en het opstellen van de classificatie is ook de core van het werk van een merkenjurist. Iedereen kan immers een aanvraagformulier invullen! Bij twijfels over de aanvraag doe je er dan ook goed aan om een specialist in te schakelen. Zo voorkom je dat je in de problemen raakt! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *