Kun je een trend beschermen?

Deze week was het einde van fashion week in Parijs. Dit was de laatste van de bekende 4 modeweken (New York, Londen, Milaan en Parijs). Tijdens de modeweken tonen bekende modehuizen hun nieuwste creaties en deze bepalen wat komend seizoen een trend en “in” zal zijn. Deze trends bepalen dus wat er in de winkels zal liggen. Als je als ontwerper hiervoor verantwoordelijk bent, dan wil je niet dat iemand ermee aan de haal gaat. Maar kun je een trend eigenlijk wel beschermen?

Trend

Een modetrend is een ontwikkelingslijn in de mode. Het is dus niet een bepaald ontwerp, het is het geheel aan een bepaalde stijl. In de jaren ‘70 waren broeken met wijde pijpen “in”, in de jaren ‘80 kleding met schoudervulling en in de jaren ‘90 joggingpakken. Dit zijn allemaal modetrends. Die overigens misschien niet allemaal even flatterend waren.. 

Auteursrecht

Om maar met de deur in huis te vallen: een stijl is helaas niet te beschermen onder het intellectueel eigendomsrecht. Het meest voor de hand liggende intellectueel eigendomsrecht dat van toepassing zou kunnen zijn is het auteursrecht. Maar het auteursrecht is bedoeld voor concrete creaties en niet voor niet-concrete zaken zoals trends en stijlen. Als jij dus als ontwerper verantwoordelijk bent voor de huidige trend van de latexbroeken, dan kun je anderen niet weerhouden om ook latexbroeken te maken. Dat is ook de reden waarom de H&M’s en de Zara’s volhangen met betaalbare kledingstukken in diezelfde trends die je eerder tijdens fashion week zag. Als een stijl te beschermen zou zijn, dan zou dat helemaal niet kunnen.

Ontwerp

Maar stel dat jij een bepaald ontwerp hebt gemaakt van een latexbroek met een motief erop, of met een bepaalde pasvorm. Een concreet werk zoals dit zou dan wel kunnen vallen onder het auteursrecht (als het origineel is tenminste). Het namaken van een beschermd werk, is uiteraard niet toegestaan. Of er in een bepaald geval sprake is van inbreuk hangt natuurlijk af van 1) of jouw werk origineel genoeg is voor bescherming en 2) of het werk waarvan jij vindt dat het inbreuk maakt, onvoldoende afstand neemt van jouw werk.

Niet alleen kleding

Het voorgaande geldt niet alleen voor kleding, maar voor alles waar je bepaalde stijlen en trends hebt. Dus ook voor muziek, kunst, gebruiksvoorwerpen, meubels… etcetera. En bij alles geldt dus: concrete originele ontwerpen kunnen wel beschermd worden, stijlen en trends dus niet. 

i-DEPOT 

Een trend kun je dus niet beschermen, maar een concreet ontwerp wel. Als het ontwerp voldoende origineel is en onder het auteursrecht valt, wordt het automatisch door het auteursrecht beschermd. Maar dat betekent niet dat het altijd even makkelijk is om je positie als rechthebbende te bewijzen. Om deze reden is het verstandig om een i-DEPOT aan te vragen. Een i-DEPOT is een manier om een bewijsstuk met een datumstempel te creëren om, mocht dat nodig zijn te kunnen overleggen. Overigens geeft het i-DEPOT je dus geen IE-recht. Het auteursrecht ontstaat automatisch als het om een origineel werk gaat dat onder het auteursrecht valt. Het i-DEPOT is slechts een bewijsmiddel. 

Model

Een andere manier om een ontwerp te beschermen is door het aanvragen van een modelrecht. Voor een model is het vereist dat het gaat om een nieuw ontwerp met een eigen karakter. Over modellen schreef ik eerder het volgende blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *