Merk registreren? Weet wat onderscheidend vermogen is!

Beeld: Canva

Om een merk te registreren moet de naam onderscheidend zijn. Maar wat is onderscheidend eigenlijk? En waarom moet een merk dat zijn?

Let op, dit verhaal gaat niet over de vraag of een merknaam “vrij” is. Wil je weten hoe je checkt of een merknaam vrij is? Lees dan hier mijn eerdere artikel over dit onderwerp.

Wat is een merk?

Een merk geeft je een monopolie voor gebruik ervan voor bepaalde producten of diensten. Maar om zo’n monopolie te krijgen moet het wel aan bepaalde voorwaarden voldoen, waarvan onderscheidend vermogen één is. De consument moet kunnen herkennen van welk bedrijf een product of dienst komt. Voorbeeld: je koopt een APPLE computer omdat je weet dat je met dat merk een bepaalde kwaliteit krijgt. Om dit doel te kunnen bereiken moet het merk onderscheidend vermogen hebben. Het mag dus niet beschrijvend zijn. Hierbij wordt altijd gekeken naar de producten en diensten waarvoor het merk aangevraagd wordt.   

Wat betekent “onderscheidend vermogen”

Een merk mag je niet direct iets vertellen over de producten of diensten waarvoor het aangevraagd is. Doet het dit wel, dan is het beschrijvend voor die producten en diensten en moet het geweigerd worden. Een merk mag bijvoorbeeld niet beschrijven voor wie het product of de dienst bestemd kan zijn, of een eventuele kwaliteit die het product of de dienst kan hebben. Een voorbeeld van een naam met onderscheidend vermogen is “ROBIJN” voor het product wasmiddel. Een voorbeeld van een beschrijvende naam is “ROBIJN” voor sieraden. Je ziet dus dat of een naam onderscheidend is, sterk afhangt van de producten en diensten waarvoor het is aangevraagd.

Goede afweging

Natuurlijk wil je dat je publiek direct weet wat je verkoopt. Daarom is het ook verleidelijk om een beschrijvende merkaanvraag te doen. Het is echter de kunst om een balans te vinden tussen een catchy naam en één die te registreren is. Over dit onderwerp schreef ik eerder dit veelgelezen artikel. 

Logo?

Als een woord beschrijvend is om als merknaam te registreren, is een mogelijke oplossing een logo ervan maken. Maar ook logo’s kunnen beschrijvend zijn. Als een logo niets anders is dan een plaatje van een product of dienst waarvoor de merkaanvraag wordt gedaan, is het ook beschrijvend. Voorbeeld: een plaatje van een appel voor fruitsappen.

Toch een beschrijvende naam indienen? 

Dien je toch een beschrijvende aanvraag in? Dan zal je aanvraag hoogstwaarschijnlijk afgewezen worden door het officiële Bureau en ben je je geld kwijt. In de meeste gevallen is de lijn tussen beschrijvend en onderscheidend heel dun. Neem bij twijfel altijd contact op met een gespecialiseerde merkenjurist en voorkom dat je je aanvraagkosten bij het officiële bureau na een afwijzing kwijt bent.

 

Meer weten over een merk registreren? Check mijn eerdere artikel over hoe je je merk registreert in 5 stappen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *