Merkbewaking: Lief zijn voor je merk en er goed voor zorgen

Vandaag is het Valentijnsdag, dus een blog over liefde voor je merk. Want hoe verklaar je de liefde aan je merk? Door goed voor je merk te zorgen natuurlijk. En dat doe je o.a. door het te (laten) bewaken. Die term hoor je regelmatig van mij, “merkbewaking”. Maar wat is het eigenlijk? Wat gebeurt er als je je merk laat bewaken?

Op de hoogte zijn van nieuwe merken

Als je je merk aanvraagt, vraag je een claim op een bepaalde naam/logo aan. Vanaf dat moment is ieder merk dat later komt, ook later dan jij. Stel dat iemand een half jaar later dan jij hetzelfde merk indient, voor dezelfde producten. Dan moet jij dat weten, anders kun je niet reageren.

Geen verantwoordelijkheid van het officiële Bureau

Veel mensen denken dat het de verantwoordelijkheid is van bijvoorbeeld het BBIE (het officiële Bureau in de Benelux waar je de aanvraag doet), om jou op de hoogte te houden van nieuwe merken die identiek zijn aan, of teveel lijken op dat van jou. Of nog erger: veel mensen denken dat het zelfs de verantwoordelijkheid is van dit Bureau om die merken te weigeren! Helaas: het BBIE is daar niet verantwoordelijk voor. Het Bureau zal een merk niet weigeren omdat het teveel lijkt op dat van jou. Het is de verantwoordelijkheid van de merkhouder zelf (van jou dus) om te reageren. Het BBIE zal je ook niet automatisch een bericht sturen als een merk wordt ingediend dat lijkt op jouw merk. Overigens biedt het Bureau ook een bewakingsdienst aan, dus als je die afneemt word je wel op de hoogte gehouden. Echter, dit is dus een aparte dienst en is geen automatische verantwoordelijkheid die het Bureau heeft als jij een merk indient.

Identieke merken en merken die teveel op jouw merk lijken

Het is dus jouw verantwoordelijkheid om te reageren op een nieuw bezwaarlijk merk. Maar dan moet je natuurlijk wel op de hoogte zijn van de aanvraag van dat merk. Als het alleen zou gaan om merken die identiek zijn, dan zou het best te doen zijn. Maar ook merken die (veel) op jouw merk lijken kunnen een bezwaar zijn. Het schoolvoorbeeld is het wereldberoemde merk Coca Cola. Als Coca Cola alleen op identieke merken zou laten checken, dan zouden ze snel klaar zijn. Maar denk je dat ze amused zouden zijn als iemand Koka Kola indient voor frisdrank? Of Ckocka Kola? Wat dacht je van CoKa Kola? En Coco Cola? Etc etc.. Dus moeten ze op alle mogelijke variaties laten checken. Dat is niet te doen. Zeg nou zelf, ook jij zou not amused zijn als iemand een merk indient dat bijvoorbeeld maar 1 letter verschilt van jouw merk en voor jouw type producten of diensten wordt aangevraagd, toch?

Bewakingssoftware

Het signaleren van alle mogelijke variaties van een merk, is uiteraard met de hand niet te doen. Dat wordt door speciale software gedaan. De betere gespecialiseerde merkenjuristen werken samen met bedrijven die deze software aanbieden. Deze software zoekt dagelijks de registers af en checkt of er nieuwe merken zijn die lijken op jouw merk en voor producten/diensten zijn aangevraagd in dezelfde categorie als dat van jou.

Check door de jurist

Het is de taak van de merkenjurist om de gesignaleerde merken te checken om te bepalen in hoeverre een merk daadwerkelijk bezwaarlijk kan zijn. Hierbij is relevant hoeveel de merken op elkaar lijken en hoeveel de producten en diensten op elkaar lijken, rekening houdend met de relevante wet- en regelgeving en rechtspraak. Is er een echt bezwaarlijk merk? Dan vindt er een melding plaats aan de klant en in mijn praktijk gebeurt dat samen met een kort advies. Het is dan aan de klant om te bepalen of hij/zij verder actie wil ondernemen, of het bezwaarlijke merk toch wil “laten gaan”.

Merkbewaking is lief zijn voor je merk

Om je merk te kunnen handhaven is bewaking dus onmisbaar. Je kunt namelijk niet optreden tegen nieuwe merken die bezwaarlijk zijn, als je niet van hun aanvraag op de hoogte bent. Wees dus goed voor je merk en vergeet bewaking niet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *