Merknaam checken: het had Anna Nooshin bijna 2 ton kunnen schelen

Beeld: Canva

Dat intellectuele eigendom (IE) belangrijk is bij het opzetten van een nieuwe onderneming of project, is bekend. Maar hoe belangrijk IE is (bijvoorbeeld je merknaam checken voordat je met een project aan de slag gaat), bewijst het mislukte zakelijke project van Instagrammer Anna Nooshin. 

Alter

Anna Nooshin is één van de bekendste influencers van Nederland. Met haar ruim 900K volgers op instagram heeft ze een groot bereik en populariteit. De creatieve ster lanceerde in 2018 een nieuw en progressief project onder de naam ALTER. Het project bestond uit een magazine en een kledinglijn.

Eerder merk

Een tijd na de grote lancering in 2018 werd het opeens stil rond het merk Alter. Nooshin bleek gestopt te zijn met het project. In mei 2020 onthulde de Instagram ster waarom. Wat bleek? Een ander bedrijf had een eerder merkrecht op de naam ALTER, en wel voor soortgelijke producten waarvoor Nooshin dit merk gebruikte. Nooshin werd gesommeerd en moest helaas stoppen met de verkoop van deze producten en met het hele project. Gevolg: een verlies van EUR 180.000 aan investering..

Klassieke voorbeeld

Helaas is dit een klassiek voorbeeld van hoe erg het mis het kan gaan als je zonder aandacht aan IE te besteden (waar dus merknaam checken deel van uitmaakt) aan de slag gaat. Je merknaam checken is altijd een basisvereiste bij het starten van een project of bedrijf, maar zeker als je te maken hebt met zulke grote investeringen. Lees vooral ook mijn eerdere blog over 2 andere klassieke voorbeelden van merkenblunders.

Altijd merknaam checken

Het is altijd van belang om te denken aan de merknaam checken voordat je start. Dus niet alleen wanneer je een merknaam gaat registreren. Ook als je dat niet doet, maar wel een project of bedrijf start onder een bepaalde naam. Want als die betreffende naam al bezet is, kan dat voor veel problemen zorgen. Je merknaam checken doe je in de verschillende merkenregisters, maar ook online en in het handelsregister. En je checkt hierbij natuurlijk altijd op de verschillende versies van het merk, en niet alleen op de identieke naam. In dit eerdere artikel leg ik hier wat meer over.

Les

Het verhaal van de mislukte deal van Nooshin is er één waar we een les uit kunnen halen van hoe het niet moet in IE-opzicht. Maar hoe moet het dan dus wel? Voordat je investeringen gaat doen in een project of bedrijf, is het van belang eerst om aandacht te besteden aan het IE-stuk. Denk met name aan de merknaam checken en merknaam aanvragen, maar ook aan andere zaken zoals auteursrecht onderzoek, geheimhoudingsovereenkomsten, licenties en eventueel i-DEPOT’s. Begin dus zeker niet zomaar met een project, want voor je het weet ben heb je een sommatie aan je broek en ben je je investering kwijt. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *