Merknaam registreren: classificatie

“Wat is classificatie?” vragen veel mensen zich af die bezig zijn met hun merknaam registreren. Classificatie is een vast onderdeel van je merknaam registreren. Maar wat is het eigenlijk?

Fouten

Bij de procedure van merknaam registreren is classificatie één van de punten waar veel fouten worden gemaakt. Dit komt vaak omdat mensen niet goed begrijpen wat het is. Daarnaast beseffen ze niet dat classificatie de beschermingsomvang van het merk bepaalt. Het gaat niet persé om het invullen van de classificatie. De websites van de merkeninstanties in de Benelux en de EU bieden immers tools aan binnen hun aanvraag omgeving om gemakkelijk de classificatie te kunnen invullen, dus een kind kan de was doen. Het gaat dus niet om het invullen, het gaat juist om het bepalen van de reikwijdte van de classificatie. Een niet goed opgemaakte classificatie betekent dan ook vaak een slechte dekking of juist een conflict met een ander merk. Bij twijfel kun je daarom altijd het beste contact opnemen met een BMM gecertificeerde merkengemachtigde, zoals Lawbeille. 

Waren en diensten

Belangrijk om te begrijpen wat classificatie is, is dat je een merknaam altijd registreert voor bepaalde waren (producten) en/of diensten. Bij je merknaam registreren krijg je dus altijd een monopolie voor die bepaalde producten en/of diensten. Dat is ook de reden waarom merken als brandblusser Ajax, voetbalclub Ajax en schoonmaakmiddel Ajax naast elkaar kunnen bestaan. Ze doen ieder hun eigen “ding” en daarom raken ze elkaar niet.

Nice classificatie

Bij je merknaam registreren krijg je dus een monopolie voor bepaalde producten en/of diensten. Dat betekent dus dat je die producten en/of diensten moet opgeven bij de aanvraag. Het gaat hier dus om de lijst van producten en/of diensten waarvoor je je merk wilt gebruiken. Alle producten en diensten waarvoor je een merk kunt gebruiken, zijn onderverdeeld in 45 categorieën. Dat zijn de klassen van de zogenaamde Nice classificatie. De tekst van de 45 klassen van de Nice classificatie vind je hier.

Meer klassen = meer kosten

Het aantal klassen bepaalt hoeveel de merkaanvraag je gaat kosten. Voor elke extra klassen boven de eerste betaal je namelijk een toeslag. Het aantal termen binnen één klasse is echter wel onbeperkt. 

Voorbeeld: je wilt je merk aanvragen voor het product “tassen”, maar ook voor “portemonnees” en “koffers”. Deze producten vallen allemaal onder klasse 18, dus je betaalt voor 1 klasse.   

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *