Verkopen via bol deel 2: voor deze producten is een merkrecht verplicht!

Beeld: Canva

 

Dit artikel is het vervolg op mijn vorige blog over verkopen van producten via bol.com. Daar legde ik al uit dat het registreren van een merk zeer verstandig is als je producten via bol gaat verkopen. Maar dat is niet alles. Want wil je bepaalde producten verkopen via bol, dan moet je een merkrecht hebben aangevraagd.

Reputatie is king

Bol.com weet: je reputatie is erg belangrijk. Als platform weten ze dat het aanbieden onbetrouwbare of onveilige producten de reputatie van een bedrijf ernstig kan schaden. Daarom is het waarborgen van de veiligheid en betrouwbaarheid van de producten voor dit bedrijf prioriteit. In het kader hiervan heeft bol.com op hun partnerplatform voor sommige productgroepen aanvullende verkoopvoorwaarden opgesteld en is er voor sommige productgroepen een merkenbeleid van toepassing. Dit merkenbeleid houdt in dat er een geregistreerd merk moet zijn voor die specifieke producten. Wil jij dus jouw producten verkopen via bol? Dan doe je er goed aan om eerst te controleren of jouw product onder één van die speciale productgroepen valt.  

Productgroepen

Voor de volgende productgroepen geldt een merkenbeleid:

  • In de categorie kleding: dames- en herenkleding, baby- en kinderkleding, ondermode en beenmode, casual sportswear;
  • Bepaalde producten binnen de categorie computer & elektronica;
  • Sieraden, juwelen en horloges;
  • In de categorie speelgoed: hoverboards en squishies. 


Voor deze groepen geldt dus een merkenbeleid. Echter, los van het merkenbeleid zijn er ook nog de aanvullende verkoopvoorwaarden. Voor alle toepasselijke verkoopvoorwaarden ga je naar het partnerplatform van bol.com.

Merkenregistratie 

Wil je producten verkopen die onder één van deze categorieën vallen en zijn dit je eigen producten? Dan moet je een merkregistratie hebben die geldig is in de Benelux. Dit kan een Benelux, EU of internationale registratie zijn. De eerste stap is dan uiteraard het registreren van je merk voor de producten waar het om gaat. Lees hier meer over hoe je je merk registreert. Het kiezen van de juiste klasse (categorie) bij een merkregistratie is hierbij erg belangrijk, hier lees je meer over de zogenaamde classificatie. Omdat het registreren van een merk een juridische kwestie is waar je makkelijk fouten kunt maken, is het verstandig om je te laten adviseren door een expert. Neem gerust contact op met Lawbeille voor advies of meer informatie en voorkom onnodige problemen. 

Merkautorisatie

Heb je je merk geregistreerd? Dan moet je vervolgens de zogenaamde “merkautorisatie” regelen. Dit betekent dat je jouw merk aan gaat melden bij bol.com zodat het opgenomen wordt in de lijst van toegestane merken. Je kunt daarvoor een online formulier invullen dat beschikbaar is op het partnerplatform. Je hebt hiervoor de gegevens van je geregistreerde merk (zoals het nummer ervan) nodig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *