Waarom het juist NIET goed voor je merk is om het in de Van Dale op te laten nemen

Wat hebben de woorden “plogging” en “kwispellezen” met elkaar gemeen? Het zijn allebei nieuwe woorden die vorig jaar opgenomen zijn in de Van Dale. Een goede marketingstunt is misschien wel het laten opnemen van je merknaam in de Van Dale. Maar is dat juridisch gezien wel een goed idee?

Marketeers vs juristen

Marketeers en juristen, het zijn echte tegenpolen. Ik had het er al eerder over in mijn blog over wat echt een goed merk is. Maar niet alleen vóór het aanvragen van een merk is het belangrijk om de juiste juridische keuzes te maken. Ook ná inschrijving is dit van belang. Een eenmaal ingeschreven merk kan later namelijk ook zijn waarde verliezen.  

Waarom is er eigenlijk merkrecht?

Eerst even wat over de achtergrond van het merkrecht. Het merkrecht is bedoeld om een monopolie te verlenen op een bepaald herkenningsteken (bijvoorbeeld een logo of een woord) voor bepaalde producten of diensten. De bedoeling is dat het monopolie verleend wordt zodat klanten kunnen herkennen dat dat ene product, van die verkoper afkomstig is. Het monopolie houdt in dat de eigenaar mag optreden als anderen het merk gaan gebruiken voor producten of diensten die op dat van hem lijken. Hij heeft namelijk het alleenrecht. De belangrijkste eis voor het verlenen van dat monopolie, is dat het teken dat aangevraagd wordt, onderscheidend is. Het mag dan ook niet beschrijvend zijn. Zoals ik al eerder schreef, zal het woord “superbloemen” voor bloemen hoogstwaarschijnlijk niet geaccepteerd worden. Het beschrijft namelijk een eigenschap van die bloemen en het is daardoor dus niet onderscheidend. Maar een woord dat eerst niet beschrijvend is, kan later wel beschrijvend worden. Dit gebeurt als het merk niet correct gebruikt wordt. Het merk verliest dan zijn waarde, het verwatert. En dan kan het zelfs zijn dat het zijn status van merk helemaal kan verliezen.

Hoe verliest een merk zijn juridische waarde?

Als een merk niet goed gebruikt wordt, dan kan het zijn juridische waarde verliezen, of “verwateren”. Als een merk bijvoorbeeld gebruikt wordt als werkwoord of zelfstandig naamwoord, dan verliest het zijn kracht. Bijvoorbeeld: in plaats van “zoeken op Google” “Googelen” zeggen. Ander voorbeeld: in plaats van “autostoeltje” “Maxi Cosi” zeggen. Het gevaar bestaat dan dat deze woorden de soortnaam worden voor “zoeken in een zoekmachine” en voor “autostoeltje”. En als dat gebeurt, dan zijn het geen merken meer.

Hoe zorg je ervoor dat je merk niet verwatert?

Door elke keer als een merk niet correct gebruikt wordt, bijvoorbeeld in de media, de partij aan te (laten) schrijven. Dat wordt bijvoorbeeld door Google gedaan om te voorkomen dat het merk Google verwatert. In 2017 heeft de Amerikaanse rechter bepaald dat Google nog steeds een merk is en dus nog niet verwaterd is. Met andere merken liep het helaas anders af, zoals Walkman van Sony of Aspirine van Bayer. Beide merken zijn verwaterd.

Verder is het belangrijk om het merk iets anders dan de rest van de tekst weer te geven, bijvoorbeeld in hoofdletters en om steeds de Ⓡ van geregistreerd merk of de ™ van aangevraagd merk te vermelden. Hiermee geef je eigenlijk aan dat jouw merk niet zomaar een woord is, nee, het is een merk.  

Dus, toch niet in de Van Dale?

Als je merk in de Van Dale zou komen als nieuw woord, dan is dat natuurlijk een grote eer, dat kan ik niet ontkennen. Ook betekent het waarschijnlijk dat je merk heel bekend is. Maar goed voor je merk in juridisch opzicht is het helaas niet. Het betekent namelijk dat je merk tot soortnaam verwaterd is en dat het dus geen merk meer kan zijn. Dit verhaal is natuurlijk niet alleen belangrijk bij ingeschreven merken, ook bij nog niet ingeschreven merken is het van belang. Je wilt namelijk niet dat je merk niet ingeschreven kan worden omdat het voor inschrijving al is verwaterd. Dat zou niet alleen betekenen dat jij geen monopolie zou krijgen, maar dat iedereen op je succes zou mogen meeliften en dat je geen merkrecht hebt om dat te tegen te houden. Het is daarom erg belangrijk om je merk goed te laten gebruiken door anderen. Het zelf proberen je merk in de Van Dale te laten komen, dat is natuurlijk al helemaal geen goed idee. Je wilt namelijk niet zelf veroorzaken dat je merk slachtoffer wordt van zijn eigen succes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *