Waarom intellectuele eigendom zo belangrijk is voor alle ondernemers

Als je net met je bedrijf start dan is het belangrijkste waarschijnlijk het vinden van klanten. Begrijpelijk. Ook hoog op je prioriteitenlijstje staat waarschijnlijk je promotie of marketing, zodat je je snel je bedrijf kunt laten groeien. Ook dit is niet raar. Maar weet je dat het minstens zo belangrijk is om zaken te regelen waar je misschien in eerste instantie helemaal niet aan denkt? Veel ondernemers (startend of al doorgewinterd) weten bijvoorbeeld niet wat “intellectueel eigendom” is, laat staan dat ze dat gaan regelen. Eeuwig zonde, want het is niet alleen een gemiste kans, het niet (goed) regelen van deze zaken kan ook nog eens voor problemen zorgen.

What the heck is intellectuele eigendom?

Laat ik bij het begin beginnen. Wat is intellectueel eigendom eigenlijk? Heel kort gezegd gaat intellectuele eigendom (hierna: IE) over creaties. Het verhaal wordt een beetje technisch nu, maar dat is niet te voorkomen. IE is eigenlijk de grote kapstok waaronder creaties worden beschermd. Afhankelijk van wat voor soort creatie het is, is een ander soort IE-recht van toepassing.

Met het volgende voorbeeld licht ik het wat meer toe. Stel, ik ga de volgende tas verkopen. De tekening laat zien welke soorten rechten van toepassing zijn.

Zoals te zien is, zijn de verschillende elementen van de tas zelf en van de manier waarop de tas gepromoot wordt, onder bepaalde voorwaarden te beschermen. Voor de slogan, de naam en het logo is het merkrecht van toepassing. Voor het ontwerp is het auteursrecht en het modellenrecht van toepassing. Dit is overigens een heel vereenvoudigd voorbeeld: er kunnen namelijk veel meer rechten van toepassing zijn, maar dit artikel is slechts bedoeld als introductie.  

En patenten (of eigenlijk: octrooien)?

Een term die vaak in één adem met IE genoemd wordt ontbreekt in het gegeven voorbeeld: patenten. Patent is eigenlijk een Engelse term, de Nederlandse term daarvoor is octrooi. Octrooien vallen onder het octrooirecht en onder het octrooirecht kun je technische uitvindingen beschermen. In ons voorbeeld zou een octrooi aangevraagd kunnen worden als de tas een technische functie zou hebben, bijvoorbeeld een navigatiefunctie (ik noem maar wat). Iets wat ik vaak hoor is bijvoorbeeld “een patent aanvragen op een naam”. Dit hoor ik met enige regelmaat zelfs op tv in gerenommeerde programma’s. Echter, dit is dus fout. Een patent kan niet aangevraagd worden op een naam, want een patent (of liever: octrooi) kan alleen aangevraagd worden voor technische uitvindingen. Wat men waarschijnlijk bedoelt is een merkrecht aanvragen op een naam. 

Maar waarom is het dan zo belangrijk om IE te regelen?!

Kort gezegd: omdat anderen anders met jouw creaties aan de haal zouden kunnen gaan of op jouw succes zouden kunnen meeliften. Hoe dan, vraag je je af? Stel, ik bescherm mijn merknaam “MMC” niet. Het gaat goed met mijn bedrijf en het groeit als kool. Iemand anders ziet hoeveel succes ik heb en gaat ook tassen verkopen onder de naam MMC, om op mijn succes mee te liften. Dan kan ik die ander niet zomaar doen stoppen. Ik heb namelijk geen merkrecht.

Al je harde werk heeft natuurlijk een functie: om een mooi merk te bouwen, zodat jouw klanten steeds weer bij terug komen voor die mooie tassen. Met andere woorden: je bouwt goodwill op. En al deze investeringen, zowel in geld als in inspanning, daar zou dan opeens iemand anders van gaan profiteren, iemand die deze investeringen helemaal niet heeft gedaan. En dan kunnen de tassen van die ander ook nog eens van slechte kwaliteit zijn, waardoor de door jou zo zorgvuldig opgebouwde reputatie teniet wordt gedaan.. Ben je nu nog niet overtuigd dat IE heel belangrijk is? Overigens geldt dit natuurlijk ook voor diensten. Het geldt voor alles wat je verkoopt of aanbiedt aan jouw klanten binnen je bedrijf.

Ok, wat moet ik dan doen? 

Investeren in het regelen of laten regelen van deze zaken. In het hierboven gegeven voorbeeld van de tas: door bijvoorbeeld je naam en/of je merkrecht te (laten) registreren, voor je ontwerp een modelrecht aan te (laten) vragen en voor wat betreft het auteursrecht, de creatiedatum van je werk vast te (laten) leggen. 

Dus: Doe jezelf nou een plezier, en regel deze zaken! Het is een investering die goud waard is

5 thoughts on “Waarom intellectuele eigendom zo belangrijk is voor alle ondernemers

  1. Dag Lawbeille,

    Ik heb net met veel plezier je artikelen over IE en tips voor startende ondernemers gelezen.
    Kort en bondig: ik ben van plan een carriereswitch te maken. Namelijk naar Jurist gespecialiseerd in IE en ondernemersrecht. Afgestudeerd van de Kunstacademie heb ik de laatste jaren veel onrecht opgemerkt binnen de creatieve industrie. Van mezelf heb ik altijd een neiging gehad naar het representeren van mijn mede-creators, en het versterken van hun positie. Afgelopen jaren dus toch ontdekt dat ik eerder een beschermende rol inneem in de Creatieve poule in plaats van die van creator.

    Ik hoop dat je wat meer van jouw vak kunt belichten, ik ben enorm nieuwsgierig en het lijkt me tof om meer te leren over je ervaringen in het vak. Daarnaast lijk je me gewoon ook een business-savy, sterke vrouw. Als het je wat lijkt zou ik graag eens met je sparren over jouw doelen, uitdagingen etc. Kennis is macht!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *