Wat is echt een goed merk?

In mijn carrière heb ik vaak te maken gehad met mensen die graag hun merk wilden registreren. Bijna altijd ging men er dan vanuit dat alles geregistreerd kan worden. Wat men alleen niet weet is dat niet alle tekens juridisch als merk geregistreerd kunnen worden. Het maakt het ook niet makkelijk dat een marketingtechnisch sterk merk juridisch gezien meestal een slecht merk is, en andersom.. In dit artikel leg ik dit wat meer uit. 

Een marketingtechnisch sterk merk

Bij “goed merk” denken de meesten meestal aan een merk dat marketingtechnisch hoog scoort. Bij een dergelijk merk kun je meestal precies afleiden welke producten of diensten eronder worden aangeboden. Of hoe kwalitatief goed de producten of diensten wel niet zijn. Dan weet de potentiële klant namelijk meteen wat hij krijgt. Vanuit marketingperspectief moet een goed merk vaak dus beschrijvend en aanprijzend zijn.   

Een juridisch sterk merk

In juridische zin is een merk sterk als het precies het tegenovergestelde is als wat hiervoor beschreven is. In juridische zin mag een merk juist NIET beschrijvend en aanprijzend zijn! Waarom? Omdat het merkrecht jou een monopolie geeft op een naam voor bepaalde producten of diensten. Met een geregistreerd merk kun jij anderen tegenhouden die een merk gaan gebruiken dat teveel lijkt op jouw merk. En bij beschrijvende tekens is dat niet wenselijk omdat die door iedereen gebruikt moeten kunnen worden. Een voorbeeld: als je PRACHTIGE BLOEMEN wilt registreren en je verkoopt bloemen, dan is dat beschrijvend. Het is niet wenselijk dat je anderen die prachtige bloemen verkopen gaat weerhouden die naam te gebruiken. Daarom kun je een dergelijk beschrijvende naam niet registreren. Dit voorbeeld is heel recht-toe-recht-aan; er is vaak een dunne lijn tussen iets dat beschrijvend is en iets dat dat niet is.  

Het spanningsveld tussen marketing en recht en hoe je ermee omgaat 

Uit het verhaal hierboven blijkt denk ik wel dat er een spanningsveld is tussen marketing en intellectueel eigendomsrecht. Daarom vinden marketeers juristen vaak vervelend, die proberen immers de ideeën van marketeers vaak tegen te houden. Maar het hoeft niet zo zwart wit te zijn. Je kunt best best of both worlds hebben, als je maar weet hoe het zit en er rekening mee kunt houden.  

Dus wat is eigenlijk echt een goed merk? 

Een sterk merk is een merk dat zowel marketingtechnisch als juridisch sterk is. Best of both worlds dus, en een merk kan dat prima zijn. Een merk moet namelijk blijven hangen, maar je moet ook een registratie hebben. Dan kun je immers ook je merk beschermen en verdedigen tegen anderen die mee willen liften. Als je een aanvraag doet op een beschrijvend merk, dan kan je merk geweigerd worden door de officiële instantie. Het geld krijg je dan niet terug. Het lastige is dat er soms een dunne lijn kan zijn tussen iets dat beschrijvend is en iets dat dat niet is. Daarom is het verstandig om je bewust te zijn van de regels en/of om je aanvraag door een professional te laten doen. Zo kun je een goede beslissing nemen waar je nog lang de zakelijke vruchten van kunt plukken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *